Frågor och svar

För att söka på specifika ord använd CTRL + F på Windows eller CMD + F på Mac. Du kan minimera och expandera varje fråga genom att klicka på frågans rubrik. Sidan uppdateras kontinuerligt, kontakta oss gärna om du önskar lägga till, ändra eller undrar något.

Är det säkert att köpa guld av Capitaurum?

Korta svaret: Ja.
Du kan alltid känna dig lugn och trygg när du köper guld av Capitaurum. Även fast bolaget grundades år 2020, så har vi som jobbar här tillsammans decennier av erfarenhet när det kommer till handel med ädelmetaller. Allt guld vi säljer via hemsidan skickas alltid med försäkrad frakt i diskreta paket.

Är det säkert att sälja guld till Capitaurum?

Ja, ditt guld skickas INTE med vanlig post och är försäkrat upp till 10 000 kr eller 25 000 kr beroende på det alternativ du valt.
Om ditt guld värt över 25 000 kr, så kan du dela upp ditt guld på flera Guldkuvert.
Du kan även boka tid och sälja guld på plats på Östermalm i Stockholm. Boka genom att kontakta oss på info@capitaurum.se eller 08-370067.
Lägg inte kuvertet i en vanlig brevlåda utan lämna Guldkuvertet hos ditt närmaste postombud. Hitta ditt närmaste postombud här.
När du lämnat in Guldkuvertet får du ett kvitto, detta är ditt värdebevis på att ditt guld automatiskt är försäkrat, spara denna tills vi kontaktat dig för värdering.
Uppackning av Guldkuvert sker under kameraövervakning. Detta i kombination med försäkringen gör att du kan känna dig helt säker när du ska sälja guld hos Capitaurum.

Hur säljer jag guld värt mer än 10 000 kronor till er?

Vanligtvis säljer våra kunder mellan 20-30 gram guld som brukar täckas av guldkuverten på 10 000 kr.
Säg till om ditt guld är värt mer än 10 000 kr, så skickar vi ut ett guldkuvert som täcker upp till 25 000 kr.
Om ditt guld värt över 25 000 kr, så kan du dela upp ditt guld på flera Guldkuvert.
Du kan även boka tid och sälja guld på plats på Östermalm i Stockholm. Boka genom att kontakta oss på info@capitaurum.se eller 08-370067.

Hur säljer jag guld värt mer än 25 000 kronor till er?

Vanligtvis säljer våra kunder mellan 20-30 gram guld som brukar täckas av guldkuverten på 10 000 kr.
Säg till om ditt guld är värt mer än 10 000 kr, så skickar vi ut ett guldkuvert som täcker upp till 25 000 kr.
Om ditt guld värt över 25 000 kr, så kan du dela upp ditt guld på flera Guldkuvert.
Du kan även boka tid och sälja guld på plats på Östermalm i Stockholm. Boka genom att kontakta oss på info@capitaurum.se eller 08-370067.

Hur köper jag guld av er?

1. Välj ut de guldprodukter du vill ha och gå vidare till varukorgen och sedan vidare till kassan eller välj att gå direkt till kassan.
2. Fyll i dina uppgifter och adress, läs igenom och godkänn sedan din order.
3. Ett bekräftelsemejl på din order skickas till dig med ditt pris betalningsuppgifter för inbetalning.
4. Genomför din betalning inom 45 minuter till Bankgiro 5712-7532 eller Swish 123 298 21 55 för att låsa ditt pris och mejla bekräftelse på utförd betalning till oss. Vi är medvetna om och accepterar tidsfördröjningen mellan olika banker (använd ordernummer som referens på betalningen).
5. När vi mottagit din betalning skickar vi en bekräftelse till dig.
6. Dina produkter packas för att sedan fraktas försäkrat till dig. Du blir underrättad under tiden.

Vart betalar jag min order till?

Om du betalar från ett svenskt bankkonto betalar du till bankgiro 5712-7532 eller Swish 123 298 21 55 (ange ordernummer som meddelande). Betalningsinformationen finns även med på PDF-fakturan som kommer i mejlet vid beställningen. Om du inte kan öppna PDF, så räcker det med att du betalar beloppet i mejlbekräftelsen och anger ditt ordernummer i meddelandet, du kommer ändå att få en faktura medskickad i ditt paket.

Kan jag betala med euro istället för svenska kronor?

Ja, det går bra att betala med euro istället för svenska kronor om du vill. Ring oss på 08 – 37 00 67 eller genom att kontakta oss för att få en faktura i euro att betala in istället. 

Kan jag betala med mitt utländska konto?

Ja, vi godkänner betalningar från länder inom Europa. Kom ihåg att kund, utbetalare och mottagare måste vara samma person. Vissa länder kräver extra kontroller, kontakta oss om du har någon fråga eller fundering.
Du kan även läsa mer om detta på EU-kommissionens hemsida och FATFs uttalanden och rekommendationer.

Betalningsinformation Internationella betalningar

Betala till SEK-konto:
Kontohavare: CAPITAURUM AB
IBAN: SE56 8000 0832 7970 4172 9653
BIC/SWIFT: SWEDSESS. Om du måste ange 11 tecken, skriv då SWEDSESSXXX

Betala till EURO-konto:
Kontohavare: CAPITAURUM AB
IBAN: SE47 8000 0832 7943 7670 9426
BIC/SWIFT: SWEDSESS. Om du måste ange 11 tecken, skriv då SWEDSESSXXX

Kom ihåg att kund, utbetalare och mottagare måste vara samma person. Vissa länder kräver extra kontroller, kontakta oss om du har någon fråga eller fundering.
Du kan även läsa mer om detta på EU-kommissionens hemsida och FATFs uttalanden och rekommendationer.

HJÄLP! Jag glömde säga till att försäkra mitt guldkuvert till 25 000 kronor.

Det löser vi! Om du redan fått hem ditt guldkuvert, men ännu inte lämnat in det hos ett postombud, så kan vi lätt hjälpa dig att höja försäkringen från 10 000 kronor upp till 25 000 kronor. Kontakta oss så hjälper vi dig!

SWISH? Kan jag köpa/sälja guld med swish?

Ja, det går bra att betala med Swish.

FRAKT och FÖRSÄKRING - Köpa guld

Alla leveranser skickas fullt försäkrade.

Ordervärde, frakt och försäkring

Upp till 4 999 kr – 129 kr
5 000 kr – 9 999 kr – 149 kr
10 000 kr – 49 999 kr – 199 kr
50 000 kr – 119 999 kr – 299 kr
120 000 kr – 239 999 kr – 399 kr
240 000 kr och uppåt – 499 kr

Köper ni pärlor/stenar?

Det korta svaret är nej. Du kan skicka in föremål som har pärlor eller stenar, dock kommer dessa inte värderas och du får ej betalt för dem eftersom de sällan har ett andrahandsvärde.
Om du önskar att behålla pärlorna/stenarna rekommenderar vi att du plockar bort dessa innan du skickar in dina föremål. Vi bryr oss enbart om guldet och det gör ingenting om du skadar föremålet i samband med detta.

Säljer ni silver?

Köper ni andra metaller?

Ja. Vi jobbar med ett flertal metaller och återvinning av dem och vi har även tillstånd för handel med guld, silver, platina, koppar, mässing, tenn och brons.

Hur hanteras uppackning och paketering?

För er och vår säkerhet videofilmas paketering och uppackning av samtliga paket. Videomaterialet sparas i 14 dagar. 

KONTANTER? Kan jag köpa/sälja guld kontant?

Nej vi har ingen kontanthantering, varken om du köper eller säljer. 

KRYPTOVALUTA? Kan jag köpa/sälja guld med kryptovaluta?

Nej vi tar inte emot kryptovalutor, varken om du köper eller säljer.

KONTOBEVIS? Vad innebär det?

Ett kontobevis är ett underlag där vi kan se att bankkontot vi betalar ut till tillhör dig. Det kan t.ex. vara en utskrift eller skärmdump från din internetbank. Det viktiga är att vi kan se både kontonummer och ditt namn på underlaget.
Belopp på konton och eventuella andra konton kan ni stryka över. Av integritetsskäl vill vi ej ha in denna information från er.

Såhär tar du fram ett kontobevis:

Handelsbanken i webbläsare > klicka på kontot det gäller > klicka på ”Kontovillkor och IBAN” och där finns kontohavare + kontonummer.
Handelbanken på mobilapp > klicka på kontot det gäller> klicka på ”kontoinformation och inställningar” och där finns kontohavare + kontonummer.

Swedbank i webbläsare > klicka på fliken konton till vänster så får du en översikt av dina konton samt att det går att se ditt för- och efternamn uppe till höger.
Swedbank på mobilapp > går inte enligt informationen vi fått från Swedbank, hör gärna av er om detta har uppdaterats.

Nordea i webbläsare > klicka på kontot det gäller > klicka på ”Visa kontouppgifter” och där finns kontohavare + kontonummer.
Nordea i mobilapp > klicka på kontot det gäller > scrolla längst ner och klicka på ”Detaljer” och där finns kontohavare + kontonummer.

SEB i webbläsare > klicka på kontot det gäller > klicka på ”Kontodetaljer” och där finns kontohavare + kontonummer.
SEB i mobilapp > klicka på kontot det gäller > klicka på de 3 prickarna högst uppe till höger och sedan på ”Kontoinformation” och där finns kontohavare + kontonummer.

Danske Bank i webbläsare > klicka på kontot det gäller > klicka på ”Villkor och inställningar” och där finns kontohavare + kontonummer.
Danske Bank i mobilapp > klicka på kontot det gäller > klicka på de 3 prickarna högst uppe till höger och där finns kontohavare + kontonummer.

KONTOBEVIS? När frågar ni om det?

Det finns inget rakt svar på när vi begär in kontobevis. Det kan t.ex. vara vid försäljning av investeringsguld eller smycken till ett högre belopp eller vid misstanke om att man försöker sälja guld åt någon annan. 

AVGIFTER? Tar ni någon avgift när jag säljer guld?

Nej, vi tar inte ut någon avgift för värdering eller annan dold avgift när du vill sälja ditt guld på plats.
Om du säljer via guldkuvert förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på 99 kronor ifall den totala rena guldvikten på föremålet är under 10 gram.
Väljer man att utnyttja den utökade försäkringen på 25 000 kronor trots att värdet understiger 10 000 kronor förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på upp till 199 kronor för att minska våra kostnader.
Avgiften är till för att täcka förluster, samt för att kunna bibehålla Capituarums höga guldpris utan värderingskostnader eller prisavdrag.

Förvaring av guld? Hur förvarar jag det säkert?

I princip alla hemförsäkringar täcker guld i sitt lösöre, vissa täcker cirka 200 000 medans andra bolag täcker ända upp till lösöresbeloppet som oftast är satt till 1,5 miljoner. Bankfack är däremot den absolut säkraste lösningen i dagsläget. Många banker väljer att stänga ner med påståenden om att efterfrågan för bankfack är för låg, men det har börjat dyka upp flera aktörer som erbjuder bankfackslösningar. På många orter erbjuder fortfarande banken bankfack, men det finns även bolag som Svensk Värdeförvaring i både Stockholm och Göteborg, samt Swedvault i Västerås som erbjuder bankfackslösningar för de som vill förvara sina värdesaker i säkra valv.

Beställ hem guldkuvertet genom att fylla i formuläret eller kontakta oss. Guldkuvertet postas till din folkbokföringsadress. Om du beställer före klockan 15:00, så postar vi ditt guldkuvert samma dag.

Följ instruktionerna du får hem och skicka REK-kuvertet med säkerhetspåsen som en rekommenderad försändelse via ditt närmaste postombud. Alla fraktkostnader från dig till oss är förbetalda. Hitta ditt närmaste postombud här.

Ditt guld är försäkrat upp till 25 000 kr förutsatt att du kan visa upp kvittot från postombudet. Våra vanliga brev är försäkrade till 10 000 kronor. Säg till om du misstänker att ditt guld är värt mer pengar, så skickar vi ut ett guldkuvert som täcker ända upp till 25 000 kronor.

Med hjälp av ett säkerhetsföretag kvitterar vi ut guldet och sedan kontaktar vi dig. Därefter påbörjar vi en utförlig kontroll av ditt guld för att kunna värdera det. Med hjälp av högt kvalificerad kompetens och opartiskt kontrollerad teknisk utrustning sätter våra guldexperter ett pris på ditt guld.

Efter värderingen kontaktar vi dig och du informeras om priset och du accepterar det sedan via sms eller e-post. Pengarna betalas ut inom 24 timmar till det kontonummer du angivit, med undantag för helger och helgdagar. Utbetalningen till ditt kontonummer sker via banköverföring och är kostnadsfritt.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss.

Österrikisk Philharmoniker Guldmynt 1 oz Framsida